Yta! vem har sagt att det är insidan som räknas...

Det är så skönt att vara behövd och känna att man bidrar. Jag kan ju inte påstå att jag varken blivit skitig eller fått träningsvärk av att renovera det här huset, men min hjärna den har fått kämpa. Imorse när jag var i huset var det över 15 personer där. 15 personer, det är mycket det. 15 personer varav i alla fall en tredjedel skriker ens namn och vill ha svar. De frågor som dyker upp är det endast jag som kan svara på. Alltså bidrar jag. Alltså finns jag.

- Reglagen för golvvärmen måste vara lättåtkomligt, du kan inte ha städskåpet här. Eller du kan ha det här eller såga upp en lucka. Lösningen blev att vi snabbt svitchade om städskåp och skafferi.
- Hela köksön sköts först 10cm åt vänster men sedan när jag tyckte det blev för trångt, tog vi tillbaka det tre centimeter.
- Nya gipsskivor i källartaken. Tick.
- Gardinstången över ena fönstret monterar vi centrerat i fodret medan gardinstången över altandörren monteras precis i överkant. Då lurar vi ögat så att det ser ut som överkant fönster är lika med överkant dörr. Beslut. Tick.

Imorse såg det ut så här:

image90 image89

När jag kom hem (smaka på den, "hem", nå inte ännu men snart...) såg det ut så här:

image91 image92

image93 image94

Vad jag har upptäckt är att färgen jag valt till köket är helt fel. Om jag ska vara ärligt så gillade jag den inte ens när den först kom upp. Men jag var mogen och samlad och väntade. Nu när köksluckorna är på plats kan jag säga att det är katastrof. Vi måste måla om. Det är inte det som är katastrof, det är enkelt. Men nu får jag rysningar när jag tänker tillbaka på hur illa dessa två färger var tillsammans. Insikt. Tick.

Kolla här! Jaktrummet börjar ta form. Lovely i dess rätta bemärkelse eftersom färgen från Alcro heter Kärlek. Vi har den som fondvägg i jakthörnan idag och det är väldigt vackert. Till detta är det mörka skinfåtöljer och kuddar i en blommig sammet från Mulberry, enligt nedan, samt pläd från samma. Murr, snyggt, varmt och ombonat. Får det lov att vara en whiskey?

Även vardagsrummet var målat. Detta rum i Flüggers färg Ivory. Det syns knappt och det ska det inte heller. Lite varmare än snickerifärgen på fodret runt dörrar och fönster.

image95 image97

image100image101
Idag var även staketet på plats. Snyggt, rakt och prydligt. Harmonierar med staketet på balkongen. Ska målas vitt så småningom. I gästrummet håller den specialinringda tapetseraren på att sätt den gudomliga tapeten... Byggkillarna som gjorde resten var tydligen inte tillräckligt fingerfärdiga, så då kom det en specialare. Inte mig emot. Se hur han anstränger sig för att få tapeten rak.

image102 image103

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Godmorgon,

Vilket jättekök, hur mycket yta och skåp som helst. Det visste jag ju, men häftigt när man ser det. Vad är det som är fel på väggfärgen i köket? Ser inte riktigt på bilderna, två vitta skalor som inte passar ihop eller? Det ser ut som ett trästaket, eller? Blev det ändrade planer eller kommer jag ihåg fel, fick för mig att staketet och balkongen hade gjutjärns/smides räcke?


På tal om nåt annat så kan det rapporteras från Farstaviken att Wilmer Mattias Sune Anjou går, i full fart. Hur sött som helst med en liten knatte som pinar runt på stappliga söta ben!Bedårande pojken min.

Kram U

2007-11-13 @ 09:03:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0